Notã din 5 iulie 2022
Dincolo, în adâncul
nostru de Alphonse si Rachel Goettmann
Prizonier al disperării şi al angoasei lui fiind, omul îşi refulează fără încetare fiinţa lui profundă. Din această suferinţă care zvâcneşte, inexplicabilă la început pentru conştiinţa obişnuită, se poate naşte o imensă nostalgie, nostalgia a ceva ce nu cunoaştem şi care totuşi ne locuieşte. O anume agitaţie, simţămintele de frică, de vinovăţie şi de gol lăuntric devin însoţitorii noştri obişnuiţi. Ei sunt acolo fără un motiv aparent şi nimic de pe lume nu poate remedia ceva: toate măsurile noastre de siguranţă lasă neschimbată această frică aflată în noi, nici una din bogăţiile acumulate nu acoperă acest gol ce se cască tot mai mult iar omul onest, care duce o viaţă fără reproş, continuă să resimtă o ciudată vinovăţie. Căci este vorba, de fapt, de cu totul altceva. Deja Viktor Frankl recunoştea în aceasta „nevroza existenţială. Într-un anumit fel, este impulsul Fiinţei. Prin nostalgia lui, omul actual presimte, în secret, existenţa unei plenitudini eliberatoare, dincolo de orice „a avea, a putea, a şti” care înlănţuie şi reduc eul lui la zădărniciile lumeşti. El presimte posibilitatea de a fi un cu totul altul într-o transformare niciodată terminată, precum şi existenţa unui sens dincolo de toate sensurile şi non-sensurile tuturor dreptăţilor şi nedreptăţilor, aşa cum le înţelege doar raţiunea lui. El presimte, în definitiv, existenţa iubirii dincolo de orice iubire particulară, independentă şi capabilă să zămislească independenţa, dincolo de orice singurătate depopulată. Nostalgie a infinitului pe care nimic din ceea ce este finit n-o va putea satisface vreodată, ea este semnul unui Altceva… Dar acest dincolo nu este niciodată un altundeva: el este în adâncul omului, este propria lui profunzime. O profunzime care totuşi îi scapă şi pe care nu o poate cuprinde cu conştiinţa lui raţională, care măsoară şi defineşte. El o presimte doar. Este o intuiţie a Fiinţei care nu are nimic în comun, ba dimpotrivă, cu logica eului obiectivant şi cu nimic din lucrurile de care acesta se cramponează. Intuiţie tot mai puternică şi mai exigentă pe măsură ce o nouă conştiinţă sapă, nu în raţiunea ci în inima omului. Şi iată-l că începe să ia în serios momentele privilegiate ale vieţii lui, scurte şi fulgurante. Momente despre care păstrează o amintire de neşters: ziua, ora, locul precis în care prezenţa Fiinţei l-a traversat ca o lumină, i-au marcat definitiv memoria. Fiecare dintre noi îşi reaminteşte aceste puncte luminoase care presară astfel existenţa noastră. Brusc şi într-un mod cu totul neaşteptat, fără nici o legătură, suntem transplantaţi într-o cu totul altă realitate, uluitoare. Aceasta poate dura câteva secunde numai, dar ştim că o altă dimensiune, care nu are nimic de a face cu spaţiul şi timpul, tocmai ne-a atins. Ocazia este adeseori insignifiantă; totuşi, omul face de multe ori experienţa aceasta, când se loveşte de limita extremă a raţiunii sale existenţiale, zidurile micului său eu, şi când nenorocirea îl scufundă într-o noapte de deznădejde: el poate fi literalmente sesizat de această lumină şi poate fi proiectat în afara oricărei angoase, lipse de sens sau singurătăţi! Pericolul este acela de a ne opri pur şi simplu la o experienţă şi de a spune „a fost bine, a fost minunat!”, fără a fi conştientizat despre ce este vorba. N-ar mai rămâne decât o amintire, extraordinară fără îndoială, dar numai o amintire… când, de fapt, a fost vorba de o chemare spre celălalt tărâm: omul s-a văzut, pentru o clipă, un cu totul altul, cel care este într-adevăr, şi cel care este chemat să devină. De acest răspuns depinde fericirea lui. .... O cale privilegiată –meditaţia Reducerea omului la „eul”
său raţional şi obiectivant,
exclusiv funcţional şi utilitar, a introdus marea sciziune
în el... Unitatea fiinţei
este întreruptă şi conştiinţa de a aparţine
unui Tot nedivizat, deschiderea spre dincolo din adâncul lui, unde omul
îşi are originea şi de unde se primeşte, s-a pierdut.
Ancorarea lui nu mai este în Absolut. Divizat în sine şi în consecinţă
separat de restul universului, al cărui rezumat era el însuşi
într-un anume fel, separat de la Sursa de viaţă, el s-a întors
spre „micul eu” de suprafaţă care exacerbează voinţa
lui proprie. Şi iată că domeniul nelimitat al misterului
lui devine o închisoare minusculă în care el, singur, ajunge să
se adore pe sine însuşi! Descentrat fiind de Dumnezeu, concentrat
asupra sa, omul se situează pe sine însuşi ca scop ultim al
vieţii lui. „Patimile au intrat toate în suflet odată cu autarhia”
, spune Teofan Zăvorâtul
[1]
. … ... A „păcătui”,
într-unul din sensurile lui etimologice, înseamnă a rata ţinta, a se înşela asupra direcţiei şi deci de a rata scopul… Omul care s-a
separat astfel de rădăcinile lui în divin, de dincolo din
adâncul lui însuşi, nu mai trăieşte decât în dimensiunile
reduse ale spaţiului şi timpului (dimensiunea orizontală)
cu o conştiinţă redusă la „micul lui eu”. El a încetat
să fie om şi nu
mai este decât individ. Şi-a pierdut dimensiunea
lui esenţială, de dincolo de spaţiu şi de timp,
cea care îl constituie ca persoană.
Va putea acest om să fie vreodată fericit? … Fără
a renaşte pe un alt plan de conştiinţă decât cel
al eului raţionalist, nu se intră
în contact cu această realitate ale cărei însuşiri şi
semnificaţii sunt complet noi, adică despre care nu ne putem
face o idee plecând de la
ideile noastre (Ef 3,20). De aceea
convertirea, marea întoarcere a fiinţei, până la moartea ego-ului,
este cheia de boltă a întregului mesaj biblic ca şi a mesajului
celorlalte religii. O experienţă uimitoare pe care fiecare
este invitat să o facă: „Veniţi şi vedeţi”
(Io 1,39). Ea este turnanta vieţii, care ne dă în sfârşit
„urechi de auzit, ochi de văzut şi inimă pentru a înţelege
(Mt 13, 13-15)”. ... Această
constatare este un pas important pe Calea maturităţii. Acolo regăsesc astfel şi unitatea:
în fond nu am decât o singură dorinţă,
o singură tendinţă, aceea de-a întâlni infinitul.
Astfel, din adâncul fiinţei mele, trebuie mers până în adâncul
tuturor lucrurilor: refuzând suprafaţa iluzorie a plăcerii
exterioare voită pentru ea însăşi şi întâlnind în
profunzimea lor o cu totul altă experienţă decât cea
a autosatisfacţiei. Astfel cel mai mic
pahar de vin poate fi ocazia unei înec a micului eu sau senzaţia
lui Dumnezeu… Relaţia sexuală poate fi ultima dintre pornografii
sau experienţă a Transcendenţei, cea mai bulversantă…
Simpla privire poate fi adulter în dorinţă sau contemplaţie…
Tot ceea ce faceţi, tot, spune sfântul Pavel, poate revela slava
lui Dumnezeu dacă pe aceasta o căutaţi! Slava
lui Dumnezeu, este Prezenţa Lui în toate, sensibilă şi
oferită. „Dumnezeu devine de acum totul pentru tine, pentru că
El este pentru tine esenţialul lucrurilor pe care le iubeşti
(sfântul Augustin).” Această perspectivă ne introduce într-un nou stil de viaţă. A ne transforma pe noi înşine astfel încât orice loc, orice situaţie sau activitate să devină o ocazie pentru noi de a intra în contact cu misterul nostru cel mai profund sau cu misterul lucrurilor şi persoanelor cu care avem de a face. Cotidianul, exteriorul devine astfel puţin câte puţin o sursă interioară, un spaţiu de noi descoperiri, şi, din gestul mecanic, aparent fără interes, poate ţâşni o transformare a surprinzătoare a omului în întregime. El iese din cercul infernal şi închis al monotoniei cotidiene. Focul patimilor, eliberate astfel de întoarcerea spre sine, se focalizează acum cu tot atâta violenţă şi exclusivitate asupra singurului lor Bine: Cristos. Ele ştiu: „Împărăţia lui Dumnezeu se ia prin violenţă (străduinţă, năvală cf. trad.în rom., n.t.) şi cei violenţi au parte de ea” (Mat 11,12). Nimeni n-a exprimat mai bine decât Pavel această fascinaţie: „Îmi continui alergarea, străduindu-mă s-o apuc, întrucât şi eu am fost apucat de Cristos Isus… Merg drept înainte, tinzând din toată fiinţa mea şi alerg spre ţintă.” (Fil 3,12-13). ... În toate, aceasta
este învăţătura comună a maeştrilor spirituali,
începând cu Grigorie de Nyssa,
care rezumă o întreagă tradiţia în acest sens dinainte
şi de după el, trecând prin Ioan al Crucii şi până
al Teilhard de Chardin care descrie
atât de bine, om de ştiinţă fiind, diafania Fiinţei
răspândită peste tot şi care se oferă simţurilor
noastre până la a ne ameţi… Grigorie Sinaitul spune că
cel care nu-l atinge pe Dumnezeu cu toate simţurile lui nu are
încă viaţă spirituală, iar Teofan
Zăvorâtul crede că acesta nu este nici măcar creştin,
chiar dacă poartă numele! „Tot ceea ce cade sub simţurile
noastre, spune acesta din urmă, trebuie să fie tradus degrabă
şi să se obţină astfel conţinutul lui nevăzut…”
Fără numinos,
această flacără a lucrurilor,
toate nu sunt decât bule la suprafaţa neantului, dar pentru cel
care pătrunde prin aparenţa
lucrurilor spre incandescenţa lor interioară, dioratikos, cum o numeau Părinţii, fiecare bulă
a suprafeţei, fiecare val este legat la profunzimea misterioasă
a oceanului, şi toate îi povestesc slava lui Dumnezeu (Ps 104) şi
cântă poemul veşnicei Prezenţe… …. Meditaţia
va deschide treptat o breşă extraordinară în zidul împrăştierii
continue ale celor cinci simţuri ale mele; dar ea riscă să
se închidă foarte repede sub povara implacabilă a datoriilor,
a lucrărilor, a grijilor şi obiceiurilor mele, a problemelor
mele foarte importante şi a zdruncinăturilor neîncetate ale
multiplelor mele patimi… Trebuie minată această proiectare
a mea spre exterior: şi anume oferind, acestui deşert al non-fiinţei,
oaze…, marionetei asfixiate şi trăind în afara ei, guri de
aer pentru a respira…! Iar acest prim pas est extrem de simplu, cunoscut
de toate tradiţiile, pentru că duce la bulversări uriaşe.
Constă în a ne opri, fie şi numai pentru câteva secunde, la
fiecare oră sau tot la două ore, acolo unde suntem şi
orice am face, pentru a lua din nou cunoştinţă de noi
şi a ne interioriza. Acestea este de ajuns. Dar meditantul
nu se va mulţumi cu atât. El ştie că trebuie să
respire adânc de mai multe ori, să se
redreseze în verticala justă, apoi să se destindă,
lăsându-se în umeri şi să se centreze din nou în centrul
de greutate: expirând foarte puternic ca pentru a sufla într-o lumânare.
Nimic altceva nu dă manierei mele de a fi o schimbare radicală
şi nu mă face să trec instantaneu de la distragere, dezordine
şi incoerenţă la unitate şi prezenţă,
ca aceasta. Sunt din nou în mine, înrădăcinat, recules. Iar
dacă mai am câteva secunde şi, cu un pic de exerciţiu
aceasta se va face în acelaşi timp, pot merge mai departe: să
iau din nou cunoştinţă de Cel care locuieşte acest
templu astfel construit, să mă abandonez în mâinile Lui sau
să-mi aduc aminte de Numele Lui, sau să mă las umplut
de un sentiment de iubire faţă de Dumnezeu, ceea ce Teofan considera ca fiind regula care înlocuieşte toate
celelalte reguli… ... Meditaţia
este chiar locul în care ne exersăm, prin abandonare şi coborâre,
la această coborâre după ce am fost pe nedrept înălţaţi
de orgoliul nostru. Dar important este ca aceasta să se trăiască
într-o conştientizare tot mai clară şi să rezulte
de aici o atitudine subiacentă pentru întreaga noastră viaţă,
aprofundată mereu. ... Cu cât ne apropiem
mai mult de Cristos, cu atât mai mult luăm cunoştinţă
de îndepărtarea noastră de El şi de nivelul la care suntem
purtători ai răului sub toate formele lui. Cel mai mic lucru
pe care-l facem este amprentat de orgoliu,
dincolo de cel mai mic detaliu al acţiunii sau al comportamentului
nostru, se strecoară inconştient dorinţa de a fi văzut.
Iar de când începem să ne dăm importanţă
se deschide în noi abisul neantului. Dumnezeu este dat afară… Prima
condiţie pentru vindecare este recunoaşterea şi acceptarea
deplină. Departe de a căuta în meditaţie nu ştiu
ce puteri sau daruri, trebuie să intrăm acolo şi să
ne apropiem de Dumnezeu ca şi ultimul dintre păcătoşi
şi să nu aşteptăm altceva decât iertarea Lui.
Cel care intră în Lumina acestui mister nu se mai lamentează
din cauza „relelor” meditaţii
în care nimic nu merge, în care totul se seamănă cu ariditatea
unui deşert sau cu harababura unui bâlci. El ştie despre ce
este vorba acum. N-a spus Domnul profetului Osea că îl va conduce pe Israel în pustie şi în
locuri aride pentru a-i vorbi inimii lui şi pentru a face legământ
de credinţă cu el? (Osea 2,16-22)
Dar numai după ce l-a despuiat, prin suferinţă, de toţi
dumnezeii falşi cu care se înşela… Faptul că nu ne vedem
păcatul este un bun test pentru detectarea imensităţii
orgoliului nostru! Nimeni nu este niciodată fără păcat,
oricine pretinde contrariul este un mincinos, spune sfântul Ioan (1Io
1,8). Tocmai aceasta este tragic: că nu avem nici măcar cunoştinţă
de impuritatea funciară a gândurilor noastre, a privirilor, a cuvintelor,
a dorinţelor noastre… ... Dacă nu am dragoste nu sunt nimic Tocmai această
iubire nebună a lui Dumnezeu pentru om caracterizează meditaţia.
„meditaţia este explozia Iubirii” spune Krishnamurtî care se referă totuşi la o cu totul
altă tradiţie! Iubirea este semnul oricărei
meditaţii autentice, esenţa ei chiar, şi a medita înseamnă
mai întâi a te învălui cu mantaua Iubirii pentru a te lăsa
pătruns de ea. De aceea, pentru a relua o expresie a Terezei
de Avila, nu trebuie atât să ştii
mult despre meditaţie, cât mai ales să iubeşti mult.
Nici o tehnică nu va duce nicăieri dacă nu este susţinută
pe de-a întregul de Iubire. A medita înseamnă
a iubi, înseamnă a scrie o istorie de Iubire după modelul
Bibliei, înseamnă a ne oferi corpul nostru ca loc al acestei istorii
sfinte… Numeroşi
sunt cei care meditează pentru tot felul de raţiuni, repliaţi
asupra lor înşişi ca şi persoana cochetă în faţa
oglinzii ei, aflată la pândă în aşteptarea efectelor
care ar putea îmbunătăţi frumuseţea ei… şi
numeroase sunt organismele mercantile care nu cer mai mult decât să
se îmbogăţească pe socoteala unei asemenea dorinţe!
Dar experienţa arată că acest comerţ este joc al
diavolului şi că Narcis care îşi sculptează propria
sa statuie o va vedea într-o zi prăbuşindu-se în neant sub
povara orgoliului lui… Constatarea este clară, experimentală,
aproape un fapt de laborator: nu există realizare
de sine, nici vindecare durabilă a omului fără iubire.
Din contră: se ştie acum după ani întregi de practică
că terapiile exclusiv psihologice sau dând acces la stări
de conştiinţă deschid spre o nostalgie inconsolabilă,
ducând chiar la leziuni fiziologice, şi că singurul factor
terapeutic este Iubirea, pentru că numai Ea atinge profunzimea
omului! Totuşi, este adevărat, efecte pot fi dobândite, şi
sunt numeroase, pe toate planurile, pe calea meditativă pe care
am descris-o, începând cu vindecări multiple ale corpului şi
ale sufletului, până la trezirea unei conştiinţe total
necunoscute şi transfigurarea totală a fiinţei; dar cel
care face din aceasta scopul lui cade în ultimul dintre fachirisme… Pot cunoaşte şi deţine toate secretele
puterii omeneşti, „dacă nu am Iubire nu sunt decât o aramă
sunătoare sau un chimval răsunător…Aceasta nu-mi foloseşte
la nimic” (1 Co 13,1)… chiar dacă aceasta face mult zgomot! ...
[1]
S.Tyszkieniez, Orientalia
Christiana Analecta:Theophane le Reclus. Roma.
[2]
Aurobindo, Le yoga des
oeuvres. Paris
[3]
Vom regăsi cu uşurinţă aceste importante teme şi
la Părinţii Bisericii. Expresiile citate sunt din sfântul
Irineu şi din sfântul Augustin.
[4]
Graf Durckheim, Pratique de la voie intérieure, Paris, p.47 şi 53
[5]
Tradiţia le clasează după
cum urmează: lăcomia, pofta, avariţia, tristeţea
(care include şi invidia), mânia, lenea spirituală, slava
deşartă şi orgoliul.
[6]
Aforismele Părinţilor deşertului
[7]
Sofronie, Sa vie est la mienne. Paris, p.166 |